Flyttning
Lägg in kundnr – Kundportalen
Tryck – Elnät
Dubbel klicka på anläggningen
Tryck på fliken - Flyttning
Ändringsdatum - Bocka i = Skriv in det datum som den nya kunden ska finnas på anläggningen.
Ny kund – tryck på Förstoringsglaset – för att flytta in den nya kunden.
Organisations.nr – Lägg in kundens personnr/org.nr = För att se om vi har den nya kunden i systemet.
Har vi det dubbelklicka på raden.
Nytt - Om vi inte har kunden i systemet får vi lägga den nya kunden – tryck Nytt.
Tryck Nästa id och välj Konsument eller Företag, då får man ett kundnr
Fliken Allmänt fyll i: Namn, Levsätt faktura, orgnr, Kundtyp
Fliken Adress fyll i: Adress, Postnr, Ort, Landskod- välj SE Sweden, Mobilnr, E-postadress
Fliken Kontakter – Huvudkontakt – Namn, Telefonnr o Mobilnr – fylls endast i om övriga personer vill lämna uppgifter ex. anhörig/ god man
Fliken Betalningssätt fyll i: Utbetalningssätt BGUT, Faktura planid (Kon-Konsument momsfri nätnytta) (Ftg – Företag)
Fliken Flaggor fyll i: Bocka i samfaktura o Flexisamfakt? o ev vad kund önskar
Anteckningar – Skriv in en kundlogg, välj rubrik och statuskod. Glöm inte att kryssa i rutan för Behandlad
Fliken Fria Fält - ta bort SNI, avbrottsinfo, referens och avser
Spara
Tryck för att få fram den nya adress som kund ska flytta in på (Då kommer kund att få den nya adressen när flytt datumet har passerat.
Om den utflyttande kunden har ny adress som slutfakturan ska till så kan man ändra adressen här, då får kund den nya adressen när flyttdatumet passerat.
Tryck – Spara (går det att ändra datum på flytten), då kommer det att bli en arbetsorder när datumet är passerat. Denna ska vi använda oss av i första hand
Arbetsorder = kan man inte ändra, då går flytten igenom
Klarstämpla = om man gör en flytt tillbaka i tiden och att man har avläsning.